Tillbaka
Söndag den 6 juni 2010 ...

Klockan var 02:20 när mobilen började spela. Jag hade precis glidit in i djupsömn och vaknade
med ett ryck. Men jag blev snabbt klarvaken. Jag skulle ju åka på trädgårdsresa! Jag fick det
där sköna pirret i magen som man brukar få när man ska åka på semester. Det var juni och 6 sköna
dagar i Yorkshire låg framför mig. Dagar som fortfarande var blanka som sidorna i min dagbok.
Dagar som ännu inte fyllts med synintryck utan var lika tomma som mitt rensade minneskort i kameran.

Jag hade packat allt kvällen innan så det var bara att kolla allt en sista gång, tvätta sig, borsta
tänderna och klä på sig. Klockan 03:15 kom min resekompis och hämtade mig. Jag låste dörren och gick
med försiktiga steg till bilen för att inte väcka det sovande grannskapet. Men det var juni så det
var inte bara vi som var vakna ... fåglarna hade redan börjat sin sköna morgonsång.

Morgonen var kylig och molnen låg i ränder över himlen, varmt färgade i olika nyanser likt en hemvävd
trasmatta. Vi var på väg! Ingen trafik i den tidiga morgonen. Väl på Arlanda checkade vi in via automaten.
Det är smidigt med elektroniska biljetter. Men vi var ute i så god tid att bagageinlämningen ännu ej öppnat.
Men vi träffade våra vänner från tidigare resor i kön och det var som vanligt ett kärt återseende.

När vi lämnat bagaget var det dags för nästa kö, säkerhetskontrollen. Väl inne var det äntligen dags för
frukost. Färskpressad juice, te och en smörgås med ost och tomat smakade eminent. Semestern var inledd.

Planet gick i tid (till och med något tidigare) och strax före 07:30 gick vi av i Kastrup där vi skulle
byta plan. Vi passade på att ta en sväng på taxfree. Jag köpte mascara och passade också på att köpa vatten.
Även planet från Köpenhamn gick i tid. Tänk så smidigt allt är när det inte är dimma, inga vulkaner släpper
ut en massa aska och ingen strejk stör flygtrafiken.

Vi landade 09:35 engelsk tid på Manchester Airport och fick ut väskorna väldigt snabbt. När vi gick till
bussen föll ett lätt regn. På väg mot resans första trädgård, Newby Hall, tilltog regnet. Vi som alltid
brukade ha tur med vädret på våra trädgårdsresor. Vi startade med lunch. Jag åt en supergod bakad potatis
med ett berg cheddarost. Sedan var det dags för trädgården. Bara att fälla upp huvan på jackan och ge
sig ut. Som tur var hade jag ordentliga skor så jag gick torrfotad längs de våta trädgårdsgångarna. Och
underligt nog störde inte regnet. Luften var ljum, fåglarna sjöng. Regnet tog fram sköna dofter och
blommornas klara färger lyste intensivt i det grå junidiset.

Ett härligt ställe var "The Rock Garden" ...

Plötsligt fick vi se vårt favortiträd ... Cornus chinensis ...

En liten järnväg genom lummig grönska ...

Och det här trädet var så vackert med sina mörkt röda blad ...

... och skulpterade stam ...

Utsmyckningar fanns det också ...

Och avslutningsbilden får bli på Newby Hall ...

När klockan var 16:00 åkte vi till hotellet, Best Western Monkbar hotel. Precis som i
många engelska hotell var vägen snirklig och man fick gå både upp och ner i trappor innan
man till slut kom till rummet. Men rummet var bra och middagen kl 19:30 smakade väldigt gott.

Efter den tidiga morgonen fick det bli en tidig kväll. Semestern var igång och det var härligt!

Dag 2 - Sleightholmedale Lodge, lunch på The Plough Inn och besök på Beningbrough Hall

Tillbaka till startsidan för Yorkshire 2010
Tillbaka till startsidan för resor