Tillbaka
Fredag den 11 juni 2010 ...

Vi hade packat redan kvällen innan och vi åt frukost tidigt även denna morgon då vi ville "suga ut" det
sista av York genom att gå på en lång morgonpromenad. Och lång blev den, 1 timme och 15 minuter. Vi fick
gå i rask takt på slutet för att hinna till hotellet i tid för att lasta in väskorna i bussen.

Vemodigt var det att gå förbi "The Codfather" som serverade så god fish & chips ...

En man, förmodligen på väg till jobbet, kom cyklande
just som jag skulle fånga katedralen på bild ...

Och en liten plantering såg vi, vi var ju ändå på trädgårdsresa ... :)

Den långa vindlande muren ...

Vi passerade ett tak med duvor ... och längs floden låg husbåtarna ...

Och det fick bli sista bilden från York. Det var dags att kånka iväg med väskorna till bussen.
Klockan 10:00 gav vi oss iväg. Efter en kort bussfärd var vi framme vid denna resas sista trädgårdsbesök ...

... Stillingfleet Lodge ...

Återigen en privat trädgård som ägdes av Vanessa Cook. Jag förstod att detta skulle bli en härlig
upplevelse då jag såg den lummiga vackra ingången ...

En dam satt på en bänk och läste och längs väggen klängde rosorna ...

Portaler är jag svag för och här var dom många ...

Så vackert det var med orange penséer och gul alunrot mot teglet och terrakottan ...

Mera gult med små inslag av orange ...

Men här var det rosa skyar. Och titta på växthusets tak ...

Grönt uppåt väggarna ...

I denna trädgård fanns en härlig ängskänsla. Gröna gräsgångar som vindlade fram bland nävor ...

... och solgula smörblommor ...

Det fanns mycket gult i den här trädgården och det var otroligt vackert. Som ett enda
stort solsken. Och jag kände hur glad jag blev när jag vandrade bland allt det gula ...

Ägarinnan, Vanessa Cook berättade att det inte förekom några som helt bekämpningsmedel i denna
trädgård. Det gjorde att dom hade ett väldigt rikt djurliv. Massor av insekter och fåglar. Och
fåglarna hördes verkligen. Dom höll serenad och man märkte att dom älskade att få bo här.

Det fanns också tamfåglar i form av höns. Dom var en del av trädgården och rätt som det var kom dom
gångande mellan perennrabatterna. Det var en himla mysig känsla men dom var inte lätta att fånga på bild ...

Öh du ... fotografen, blir vi snygga så här? ...

Den här var lite lättare för han satt ju still.
Titta på ögat, det ser ju ut som han tittar rätt på en ...

Och den här katten behövde nog inte fåglarna
vara rädda för. Han har ju bara ett öga ...

Många sittplatser fanns det i trädgården och det var tur, för vi skulle äta vår medhavda
matsäck här. Den här platsen valde vi och det får också bli den sista bilden från denna resa.

Efter lunchen så var det så dags att lämna denna härliga trädgård och åka vidare till flygplatsen.
Det gick som på räls. inga köer trots att det var fredag. Det gick också snabbt att checka in och
efter säkerhetskontroll och diverse shopping hamnade vi på samma restaurang som förra året (när vi
varit i Wales). Och traditioner ska man hålla på. Förra året blev det fish & chips som avslutning
och det fick det bli i år också. Det smakade ljuvligt och var en riktigt skön avslutning på denna resa.

Planet avgick i tid och kaptenen meddelade att vi skulle landa 10 minuter före utsatt tid. Han talade
också om att vädret i Stockholm varit ostadigt men nu höll på att stabiliseras. Jag kunde inte låta bli
att tänka på min egen trädgård. Jag visste att azaleasluttningen skulle stå i full blom och att troligen
nävor och daggkåpa var på gång. Jag hade varit på en härlig trädgårdsresa men nu skulle det bli skönt
att komma hem och se vad som blommade. Och de sista två bilderna får därför bli från min egen trädgård ...

Tillbaka till startsidan för Yorkshire 2010
Tillbaka till startsidan för resor

________________________________

Lite länkar om resan och resmålen kommer här: